Amy from Harlem

Na een toch wat onrustige nacht: kamer ligt nu aan de voorzijde van het hotel, heeft een ander ratelgeluid in de verwarming en kleinere bedden (volgens mij hebben we nu eigenlijk een tweepersoonskamer) kleden we ons op ons gemak aan.

Na de gebruikelijke kop koffie, nemen we de metro uptown richting 63th Ave. Daar steken we met de Cable car over van Manhattan naar Roosevelt Island. Op Roosevelt Island valt voor ons niets te zien, maar de rit is leuk en het uitzicht op Manhattan en Queensboro bridge is geweldig.

We pakken de eerstvolgende rit weer terug en genieten nog een keer van het uitzicht. Eenmaal weer op de grond gaan we naar Harlem. We nemen de metro en stappen uit op de 116th Str. De sfeer in Harlem is een beetje gelijk aan die in Brooklyn. Speakers waaruit luide muziek schalt staan overal op straat en het is gemoedelijk druk. Om de paar panden is er een kerk en het aantal Mexicaans eettentjes is niet te tellen.

Voor de lunch stappen we naar binnen bij Amy Ruth, een restaurant voor soul-food. Alle tafeltjes zijn bezet met locals, de ambiance prima. We bestellen waffles met verschillende toppings en P neemt een 8 oz burger met fries. De borden zijn enorm en het smaakt prima.

Wanneer we het eten een ietsiepietsie hebben laten zakken, pakken we de metro terug naar het hotel. We moeten toch eerst even bijkomen van al het eten.

Het is al tegen achten wanneer we opnieuw op pad gaan. Nu voor het avondeten. We staan al met onze jassen klaar, wanneer we uit de badkamer een hoop water horen stromen, P ging naar de wc, is hij nu ook nog onder de douche gegaan? Het blijkt de wc te zijn, die volledig is overstroomd. Het water staat 2 cm hoog in de badkamer en P staat met blote voeten op de badrand. Onze vriend van de technische dienst mag weer opgeroepen worden.

We reizen naar Chinatown waar Bo Ky zit en daar hebben we goede recenties van gelezen. Bo Ky is een soort van eetzaal, er zitten alleen maar Chinezen en een stel luidschreeuwende dronken ontoerekeningsvatbare Amerikanen. Altijd gezellig voor wat extra sfeer. De menukaart is in het Chinees, met daarachter een summiere Engelse vertaling, gelukkig staan er ook wat  foto’s van de gerechten in. Voor ons heel praktisch want dan hebben we nog enig idee. Nadat we besteld hebben hebben we het eten binnen 5 minuten op tafel. P kijkt ernaar en zegt dat hij het gerecht niet lust.

We besluiten tot een grote bordwisseltruc. P neemt het gerecht van JJ, JJ eet de kom noodlesoep van Jo (weg soepie) en Jo krijgt het bord van P. MJ eet in de tussentijd rustig verder. Wat we nu gegeten hebben, we hebben geen idee en dat houden we maar zo. Een tweede keer gaan we hier niet naartoe.

Om 11 uur zijn we weer terug in het hotel voor ons laatste nachtje in de te korte bedden. Morgenmiddag gaan we met onze volle koffers naar het vliegveld.